Tren variert

Turløpergruppa legger vekt på at treningen skal være helsefremmende. Vi ønsker derfor å være bevisste på å unngå overtrening, feiltrening og en for ensidig belastning. Vi legger derfor opp til en god og rolig oppvarming og nedløping i tillegg til en mer intensiv hoveddel. Vi velger å løpe på mykt underlag der det er mulig, drive besvisstgjøring med hensyn til skotøy, løpeteknikk og variasjon i treningen. Vi legger også opp til en innetreningsøkt med styrke, balanse og bevegelighetstrening som passer for løpere og skiløpere. Vi arrangerer også teorikvelder med foredrag om skader og skadeforebygging, kosthold mm etter behov. 

Mange i turløpergruppa trener også på rulleski, kajakk eller sykkel. Dette er gode alternativer til løping i sommerhalvåret. Et tips kan være å kjøpe Askeladden turorientering hvor en kan få seg mange fine langturer i variert terreng for mental og fysisk rekreasjon og restitusjon. Da får man mye bra lavintenistet mengdetreningen som en også bør ha rikelig med. Om høsten drives stavtrening for å styrke overkroppen og for å forberede skisesongen uten at overgangen blir for stor. Ellers er det lurt å følge en almenngyldig regel: "For mye og for lite er like ille" eller "Akkurat passe er passelig". For å forebygge skader må en finne en fornuftig balanse mellom å presse grenser og å sørge for restitusjon slik at kroppen får tid til å bygge seg opp til et høyere nivå - dvs. det skjer en "overkompensasjon". Det er det trening dreier seg om. Uten hvile, ingen bedring. Uten trening heller ingen bedring. Skitreningen er både skiteknikk, intervaller og rolige langturer (2 turer hver vinter fra Ringkollen eller som rundtur i marka).

Kalender

April
MTOTFLS
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Aktiviteter

03.05.2017
Semsvannsrunden

18:30 - 19:30

NaKuHel

10.05.2017
Semsvannsrunden

18:30 - 19:30

NaKuHel

19.05.2017
Til Topps i Asker

18:00 - 20:00

Føyka - Bergsåsen

24.05.2017
Semsvannsrunden

18:30 - 19:30

NaKuHel