O-teori

Fyll ut Løpsanalyse.doc for hvert løp.  Da blir det lettere å få oversikt over hva du bør forbedre deg på.

Petter Thoresen viser hvordan du skal bruke tommelkompasset under retningsløping

Alle som vil trene systematisk for å bli bedre bør føre treningsdagbok,  Det bidrar til å holde oversikt og høste erfaring av hvordan treningen din påvirker resultatene.  Olympiatoppen har utviklet en web-basert treningsdagbok som virker bra.  Alternativt kan dere laste ned denne danske Excel-dagboken.  Fordelen med disse er at en personlig trener enkelt kan se på og kommentere treningen din. 

Med GPS-logging.jpg får du vite nøyaktig hvor du har vært og hvilken hastighet du har holdt hele veien gjennom løpet.  Du har garantert vært mange andre steder enn der du vanligvis tegner veivalgsstreken (utenom stiene).  Det er enkelt og rimelig å komme igang:

Du bør ha en armbånds-GPS av type Garmin eller tilsvarende.  Når du kommer hjem eksporterer du en gpx-fil fra GPS-programmet og scanner kartet til en bildefil, f.eks. jpg.  Deretter legger du disse inn i QuickRoute som er et gratis program laget av den svenske o-løperen Mats Troeng www.matstroeng.se.  Etter å ha tilpasset gpx-sporet til kartbildet og justert fargeskalaen, kan du lett se hvor du har hatt bra flyt og hvor du har tapt tid.  På denne måten kan du lage deg et digitalt kartarkiv som du lett kan dele med andre.  Anbefales!

Leder av Trenerforeningen har skrevet flere artikler på OPN.no:

http://www.opn.no/index.php?id=4640460

Orientering på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=H5oG4m6k7lA&feature=player_embedded

Her kan du studere gode og dårlig veivalg og mange interessante orienteringskart:

http://www.tulospalvelu.fi/gps/

http://www.obasen.nu/runoway/

http://www.ronnerdal.net/kart/index.php?user=ronnerdal

Norsk orientering har utarbeidet et interaktivt kurs for i basiskunnskapene for orientering:

http://nof-orientering.org/

Hva er orientering? Kort info fra forbundets side

IOFs postbeskrivelser er viktig å kunne. Her er en link til øvelser for å lære disse:

http://www.fortnet.org/icd/no/index.html

Alle som løper orientering bør kjenne kartnormen for bedre å forstå hvordan terrenget fremstilles på forskjellig typer kart. Her er link til kartnormene: http://www.orientering.no/arrangor/kart/Sider/Kartnormene.aspx

Kalender

Mars
MTOTFLS
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112

Aktiviteter

27.03.2017
Fellestrening (løp/styrke)

18:00 - 20:30

Drengsrud skole

28.03.2017
Intervaller

18:00 - 19:30

Vardåsen kirke

30.03.2017
Årsmøte i Asker Skiklubb 30. mars 2017

18:00 - 21:00

Store Sal, Føyka

30.03.2017
O-trening

18:00 - 19:30

Hvalstrand