O-teori

Fyll ut Løpsanalyse.doc for hvert løp.  Da blir det lettere å få oversikt over hva du bør forbedre deg på.

Petter Thoresen viser hvordan du skal bruke tommelkompasset under retningsløping

Alle som vil trene systematisk for å bli bedre bør føre treningsdagbok,  Det bidrar til å holde oversikt og høste erfaring av hvordan treningen din påvirker resultatene.  Olympiatoppen har utviklet en web-basert treningsdagbok som virker bra.  Alternativt kan dere laste ned denne danske Excel-dagboken.  Fordelen med disse er at en personlig trener enkelt kan se på og kommentere treningen din. 

Med GPS-logging.jpg får du vite nøyaktig hvor du har vært og hvilken hastighet du har holdt hele veien gjennom løpet.  Du har garantert vært mange andre steder enn der du vanligvis tegner veivalgsstreken (utenom stiene).  Det er enkelt og rimelig å komme igang:

Du bør ha en armbånds-GPS av type Garmin eller tilsvarende.  Når du kommer hjem eksporterer du en gpx-fil fra GPS-programmet og scanner kartet til en bildefil, f.eks. jpg.  Deretter legger du disse inn i QuickRoute som er et gratis program laget av den svenske o-løperen Mats Troeng www.matstroeng.se.  Etter å ha tilpasset gpx-sporet til kartbildet og justert fargeskalaen, kan du lett se hvor du har hatt bra flyt og hvor du har tapt tid.  På denne måten kan du lage deg et digitalt kartarkiv som du lett kan dele med andre.  Anbefales!

Leder av Trenerforeningen har skrevet flere artikler på OPN.no:

http://www.opn.no/index.php?id=4640460

Orientering på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=H5oG4m6k7lA&feature=player_embedded

Her kan du studere gode og dårlig veivalg og mange interessante orienteringskart:

http://www.tulospalvelu.fi/gps/

http://www.obasen.nu/runoway/

http://www.ronnerdal.net/kart/index.php?user=ronnerdal

Norsk orientering har utarbeidet et interaktivt kurs for i basiskunnskapene for orientering:

http://nof-orientering.org/

Hva er orientering? Kort info fra forbundets side

IOFs postbeskrivelser er viktig å kunne. Her er en link til øvelser for å lære disse:

http://www.fortnet.org/icd/no/index.html

Alle som løper orientering bør kjenne kartnormen for bedre å forstå hvordan terrenget fremstilles på forskjellig typer kart. Her er link til kartnormene: http://www.orientering.no/arrangor/kart/Sider/Kartnormene.aspx

Kalender

April
MTOTFLS
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Aktiviteter

27.04.2017
O-trening

18:00 - 19:30

Heggedal stasjon

01.05.2017
Askeladden -åpningsdag Hvalstrand

10:00 - 14:00

Hvalstrand Bad

03.05.2017
Løp-O-lek

18:00 - 19:15

Hvalstrand

04.05.2017
O-trening

18:00 - 19:30

Høgås, skytebanen.