Gode råd ved deltagelse i skirenn

TIPS/ERFARINGER VED DELTAKELSE I SKIRENN

Noen av dere foreldre er kanskje ukjente med å delta på langrenn.
Her er noen av mine erfaringer:

Dagen før rennet:

- Sjekk eksakt starttidspunkt (finnes på startlistene som legges ut på nettet 1-2 dager før rennet)
- Sjekk værmelding
- Gjør mest mulig av smurningen ferdig, dvs fartssmurning (glider) og eventuelt de første lagene med festesmurning (gitt værmelding. Enkelt hvis det er stabilt vær).
- Finn fram alt tøy og skiutstyr. Ha med godt med tøy, inkl dynejakke og gode votter. Det varme tøyet er godt å ha under oppvarming og etter løpet.
Under selve løpet bør de ha på seg så lite som mulig, men selvfølgelig tilstrekkelig. Min erfaring er at tynt ullundertøy fungerer meget bra ! Da trenger de ikke så mye over. Hvis det er kaldt (-10-14), bruker vi heller to lag ullundertøy enn ett tykt lag over.
- Snakk gjerne litt med barnet om skirennet, hva hun/han føler og forventer. Viktig å skape realistiske forventninger og avdramatisere skirennet dersom det er nødvendig.

Renndagen:

Jeg synes det er greit å ankomme 1-1,5 timer før starttidspunkt . Se etter Asker SK drakter som kan fortelle hvor startnumrene finnes (Førstemann fra klubben henter pose med alle startnumrene for klubben på rennkontoret).
Er det nødvendig med mer feste før gjennomgang av løypa ?
Drikk gjerne litt varm saft el.likn, mange barn starter dessverre litt for dehydrert.
Gå gjennom løypa sammen. Fint å legge vekt på at det er viktig å ha krefter helt til mål, slik at hun/han ikke åpner for hardt. (Mange barn har fått negative opplevelser av langrenn nettopp fordi de er helt utslitt midtveis i løpet).
Spør hva hun/han ønsker av "støtteapparatet". Vanligvis er det hjelp ved start/mål (evt. heiing i løypa).
Sjekk en ekstra gang om smurningen er ok.
Prøv å få barna til å varme litt opp. Jeg synes jogging med staver kanskje fungerer best.
Ta av ekstratøyet ca 10 min før start, men litt avhengig av hvor kaldt det er.
Så er det bare å gi noen oppmuntrende ord, f.eks ønske lykke til og minne om at hun/han ikke må åpne for hardt :-)
Hvis det er brikker for tidtaking, blir disse satt på beinet til løperne av funksjonærer ca 5 min før start i det løperne går inn i startsonen.

08.02.2010
Borger Warlo