Treningsgrupper

Friidrettsgruppa har et tilbud til alle fra det året barnet fyller 9 år. I 2016 vil det si for barn født 2007 og eldre. 

9 - 12 år:
Her kan en starte fra det året barnet fyller 9 år. Denne gruppen har trening to ganger i uken, og fokuserer på lek, motorikk og generell friidrettstrening. Treningen for denne gruppa er lagt opp med tanke på å gi en grunnleggende innføring i friidrett i de aller fleste øvelser. Dette betyr at det er stor variasjon på treningene, men med hovedvekt på løpetrening som alltid er på programmet. Målsetningen vår er at flest mulig får lyst til å drive med friidrett i mange år, og at friidretten er et godt sted å være. Sportslig legger vi størst vekt på den personlige fremgangen den enkelte utøver har, det er kjempegøy å sette personlige rekorder! Når utøveren eks. løper 60 m i en konkurranse, vil hun/han løpe i heat med andre utøvere som er på samme nivå. Slik sett ivaretas alle på sitt nivå, og eksponeres ikke mot de som er mye bedre. Når dette er sagt, har svært mange av våre utøvere også markert seg meget godt i større konkurranser…! 

I sommerhalvåret trener vi sprint med bruk av startblokk, hekkeløp, lengde og litt tresteg, høyde, kule, liten ball, diskos og noe spyd. I tillegg har vi stafett-trening med vekslinger i kanonfart! 

I vinterhalvåret har vi utendørsoppvarming og innendørs trening i Holmenhallen. Da er treningen mer allsidig, og vi legger litt større vekt på grunntrening med spenst, styrke og motorikk - men også mye lek og gøy med ballspill, rare stafetter, lagoppgaver og lignende.


13 - 14 år:
Denne gruppen har tilbud om trening to ganger i uken som egen gruppe i tillegg til treninger sammen med eldste gruppe. 
Gruppen fokuserer som de yngste på lek, motorikk og generell friidretts trening, men har også en mulighet litt spesialisering.

 

15 år og eldre: 
Gruppen spenner fra erfarne 13 åringer til ungdommer på alle ambisjonsnivå i alderen 15 år og eldre. Gruppen har tilbud om trening fem ganger i uken, med alt fra generell løps-, styrke- og spenst trening til flere økter med øvelsesspesifikk trening.